Wu, Jiajia
Curriculum Vitae
Jiajia Wu, geb. 1987, Bachelor in angewandter Psychologie und Master in Entwicklung menschlicher Ressourcen (Yunnan Normal University, China), Master in psychoanalytischen Studien (University of Essex, England), Doktorandin in Psychologie, School of Humanities (Tongji University, Shanghai China), z. Zt. Gaststudentin an der Ruprecht-Karls-Universität Heidelberg, Institut für Psychosoziale Prävention
Jiajia Wu, born 1987, Bachelor of Applied Psychology and Master of Human Resource Development (Yunnan Normal University, China), Master of Psychoanalytic Studies (University of Essex, England), Ph.D. candidate, Department of Psychology, School of Humanities (Tongji University, Shanghai China) visiting student at Ruprecht-Karls-University Heidelberg, Institute for Psychosocial Prevention
Abstract
DDR/BRD-Vereinigung und Ein-Kind-Politik in China: Traumata und Narrative zwischen politi-scher Propaganda und familiärer Transgenerationalität
Anhand zweier Beispiele, nämlich des Übergangs der DDR zur Bundesrepublik und der Ein-Kind-Politik in China, werden die Dynamiken emotionaler sozio-politischer Traumata und die Geschichte(n) dadurch entstandenen Leidens beleuchtet. Insbesondere die Wechselwirkungen von Propaganda und individuellen Reaktionen werden untersucht, ebenso die Einflüsse traumatischer Erfahrungen auf die Folgege-neration und schließlich heilende Interaktionen. Die hier gewählten Beispiele verdeutlichen, dass je nach Interpretation unterschiedliche Trauma-Narrative entstehen können, die sich wiederum spezifisch auf die Folgegenerationen und die Interaktionen zwischen den Generationen auswirken.
German Reunification and the One-Child Policy in China: Traumas and Narratives between Political Propaganda and Transgenerational Family Relations
With reference to two examples – the transition from the German Democratic Republic (GDR) to the Federal Republic of Germany (FRG) and the one-child policy in China – the authors cast light on the dynamics of sociopolitical traumas and the (hi)stories of suffering they give rise to. Major focus points are the interconnections between propaganda and individual responses, the impact of traumatic expe-riences on the next generation, and interactions of a salutary / remedial nature. The examples selected indicate that different trauma narratives may take shape depending on interpretation. These narratives in their turn have specific repercussions on subsequent generations and the way generations interact.